Přeskočit na obsah

Dobrodružství Toma Sawyera

Příběh nejen o kamarádství, ale i o odvaze a stereotypech. Žáci poznají postavy Toma Sawyera a Huckleberryho Finna, seznámí se s příběhem z první části knihy a zároveň s ním se dotknou tématu zodpovědnosti a morálky.

Dramaprogram o Tomu Sawyerovi vás zavede do světa knihy Dobrodružství Toma Sawyera. Propojíme čtení literárního díla s aktivními dramatickými metodami, aby žáci mohli prožít dobrodružství hlavních postav. Budeme se věnovat i vztahu dětí a dospělých, morálce a v neposlední řadě také žáci zkusí za hrdiny příběhů rozhodovat v nelehkých životních situacích.

Poznámka: Tento Dramaprogram vychází z programu od Radka Marušáka

Cílová skupina:
5. –⁠ 7. třída ZŠ

Obsah:

1.Setkání s Toma Sawyerem:
Úvodní aktivita umožní žákům hádat, kdo je hlavním hrdinou. Následně se formou dramatických her a improvizací seznámíme s Tomem Sawyerem, jeho povahou, zvyky a prostředím, ve kterém žije.

2. Přátelství s Huckleberry Finnem:
Děti prožijí interakce mezi Tomem a Huckem formou dramatizace. Zaměříme se na význam přátelství, společné dobrodružství a to, jak se jejich charaktery doplňují.

3. Rozhodnutí:
Žáci se stávají občany města, kde se vražda stává otřesnou událostí. Přes improvizace a diskuse prožijí chvíle napětí, kdy hlavní postavy musí rozhodnout, zda vypoví na soudu pravdu o vraždě. Hlavním tématem je morální dilema a etické rozhodování.

Výstup:

Dramatický výukový program umožňuje žákům aktivní účast v příběhu a prozkoumání morálních otázek, které se ve světě Toma Sawyera objevují. Propojení literárního obsahu s dramatickými metodami podporuje kritické myšlení a empatii.

Jazyk a jazyková komunikace:
• Analýza literárního textu a jeho významu podle pokynů učitele a svých schopností.
• Volné reprodukování textu podle svých schopností.
• Poznávání literárního díla Dobrodružství Toma Sawyera a diskuse o jeho obsahu.

Člověk a jeho svět:
Zkoumání motivů a charakterových rysů postav, diskuse o lidských vztazích a morálních dilematech.
Diskuse o různých typech vztahů a roli přátelství v životě jednotlivců.

Společnost a jedinec:
• Diskuse o odpovědnosti jednotlivců za společnost a morální povinnosti.
• Zkoumání života v 19. století.

Dramatická výchova:
• Práce s pravidly hry a jejich variacemi.
• Schopnost vstupovat do role a jednat přirozeně a přesvědčivě v herní situaci.
• Rozpoznávání témat a konfliktů v situacích a příbězích a zkoumání jich z různých perspektiv postav.
• Práce ve skupině na tvorbě menšího inscenačního tvaru a využívání různých výrazových prostředků.

Další Dramaprogramy

Pohádka jménem Divadlo

Přemyslovci

Kniha džunglí

Romeo a Julie

Kdo je Leni?

Objevte nezapomenutelné DramaProgramy

Pokud se i vaše třída chce podívat do divadelního světa, stačí kliknout na tlačítko níže, vybrat termín a místo, které vám vyhovuje, a my se postaráme o všechno ostatní.